Od listopada 2016r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie prowadzi postępowanie odwoławcze od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zamierzenia polegającego na wydłużeniu o okres 5 lat koncesji na wydobywanie węgla kamiennego i metanu jako kopaliny towarzyszącej ze złoża Kopalni Węgla Kamiennego „SILESIA” wydanej przez Regionalnego Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach. Termin załatwienia sprawy wyznaczono na dzień 17 marca. Jednym z argumentów podnoszonych przez gminę w uwagach do Raportu odziaływania na środowiska, a następnie w odwołaniu była sprawa wstrząsów i drgań. W tym zakresie gmina wskazywała na potrzebę uzupełnienia raportu i pogłębienia analiz. RDOŚ przyjął w tej sprawie wyjaśnienia przedsiębiorcy górniczego i nie dopatrzył się konieczności uzupełnienia Raportu. Ostatnie miesiące potwierdzają, że stanowisko gminy było jak najbardziej zasadne. Z informacji przekazywanych do gminy przez Górnośląską Regionalną Sieć Sejsmologiczną Głównego Instytutu Górnictwa wynika, że w styczniu br. przyrząd pomiarowy zainstalowany w budynku Urzędu Gminy odnotował 5 wstrząsów, lecz w lutym było ich już 17. Dowodzi to prawdziwości twierdzeń i zarzutów dotyczących wstrząsów i drgań górotworu wskutek eksploatacji górniczej prowadzonej przez kopalnie – zarówno obecnej jak i planowanej.
W związkuz tym na początku marca skierowano do GDOŚ kolejne pismo w tej sprawie. W ocenie gminy pominięcie tak istotnego zagadnienia w raporcie, a następnie przez RDOŚ doprowadziło do wydania wadliwej decyzji w pierwszej instancji. Czy dodatkowe dowody w postaci informacji uzyskiwanych z GIG zostaną uwzględnione przez organ właściwy do rozpatrzenia odwołań, dowiemy się za kilka dni.
Maria Ożarowska