Rysowanie w kaszy to nie tylko forma rozrywki, ale także doskonałe ćwiczenie sensoryczne. Koordynuje rękę i oko, wspomaga motorykę małą oraz jest wstępem do nauki pisania. Podczas popołudnia przedszkolaki rysowały misia do wierszyka recytowanego przez nauczycielkę. Tacka oraz kasza w połączeniu z kreatywnością dzieci okazała się twórczym, ciekawym zajęciem. Dodatkową atrakcją był podświetlany pojemnik, a zajęcia odbywały się w ciemności.
Jednym z tematów kompleksowych miesiąca lutego był krąg tematyczny związany z naszym krajem. Podczas zajęć przedszkolaki poszerzały wiedzę na temat Polski, rozpoznawały i nazywały wybrane regiony naszego kraju, dostrzegały cechy charakterystyczne, poznawały legendy i elementy historii miast położonych wzdłuż rzeki Wisły: Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska. W czasie wtorkowego popołudnia „Pszczółki” wysłuchały „Legendy o Smoku ze Smoczej Jamy” Wandy Chotomskiej z książki „Legendy polskie”. Następnie wykonały pracę plastyczną techniką orgiami pt. „Smok wawelski”. Zadanie to doskonaliło nie tylko sprawność manualną, ale również umiejętność zespołowego wykonywania prac plastycznych.
W bieżącym roku szkolnym temat przewodni rocznego planu pracy brzmi: „Baśń i bajka nie zna granic”. Na rankach, podczas zajęć wychowawczo – dydaktycznych oraz w każdej nadarzającej się okazji staramy się przybliżać dzieciom ulubione utwory literatury dziecięcej. Podczas kilku popołudniówek „Pszczółki” słuchały bajek: Jana Brzechwy „Kaczka dziwaczka”, Hansa Christiana Andersena „Brzydkie kaczątko” oraz Braci Grimm „Trzy małe świnki”. Historie bohaterów bardzo podobały się przedszkolakom, a podsumowaniem opowieści było wykonanie prac plastycznych inspirowanych bajkami.
Świetnymi narzędziami do nauki liczenia dla dzieci są maskotki, klocki czy samochody. Z dzieckiem można policzyć, ile ma lalek, ile aut, ile w aucie jest kół czy drzwi. Gry planszowe również są świetnym sposobem na naukę liczenia – dziecko może liczyć kropki na kostce czy pola, które musi pokonać, by dotrzeć do mety. Bardzo ważne jest uczenie liczenia wszystkiego dookoła. W celu ukształtowania umiejętności liczenia dzieci muszą samodzielnie liczyć obiekty w różnych sytuacjach. Nasze spotkanie zaczęło się od wysłuchania opowiadania: „ Odarpi, syn Egigwy”. Po wspólnym przeliczaniu różnych przedmiotów, dzieci usiadły do stoliczka, by samodzielnie przeliczyć kropeczki i wkleić odpowiednią liczbę rybek.
Dzisiaj wyruszyliśmy wraz z Królewną Śnieżką do domku siedmiu krasnoludków. Dzieci najpierw wysłuchały treści bajki. Poprzez bajkę przybliżono im wartości uniwersalne – dobro-zło. Następnie zostały zaproszone do wykonania pracy plastycznej. Pracę wykonały w grupach. Dziewczynki tworzyły postać Śnieżki, pobudzając swoją wyobraźnię,ozdabiały jej piękną sukienkę.Chłopcy natomiast tworzyli postacie krasnoludków.Pomysłów było mnóstwo…………czasami nawet kończyły się drobnymi sprzeczkami. Ale efekt końcowy był imponujący. Dzieci bardzo lubią wszelkie aktywności plastyczne. Wpływają one niesamowicie na ich rozwój. Nie tylko pod względem zdolności manualnych, ale również uczą wyrażać swoje myśli w sposób twórczy, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową i zmysł dotyku.
16 lutego obchodziliśmy w przedszkolu „Dzień Dinozaura”. Po południu postanowiliśmy kontynuować wspólna zabawę, bawiąc się masą solną.Masa solna to materiał, który daje dziecięcej wyobraźni ogromne pole do popisu. Mieszanka soli, wody i mąki jest miękka, plastyczna i pozwala z łatwością formować się w dłoniach. Nasza praca rozłożona była na dwa etapy. Najpierw, wspólnie dzieci zapoznały się ze sposobem zrobienia masy solnej. Następnie, podzieliliśmy się na dwie grupy i dzieci zabrały się do pracy. Wspólnie lepiły dinozaura. Taka zabawa uczy planowania, cierpliwości, trenuje małą motorykę i kształtuje w dziecku kreatywne myślenie. Praca, po wykonaniu musiała wyschnąć, dlatego do jej kontynuacji wróciliśmy po jakimś czasie.
Każde dziecko ma w domu klocki. Wszyscy wiemy, że nie ma bardziej uniwersalnej zabawki. Jednak czy wszyscy słyszeli o tym, że klocki to coś dużo więcej, niż zwykła zabawa? Budowanie z klocków to doskonały trening dla dziecięcego mózgu, fantastyczna pomoc w nauce i jeden z lepszych sposobów na uwolnienie kreatywności. Klocki uczą cierpliwości i wytrwałości – dziecko uczy się, że budowa czegoś to proces, w który trzeba włożyć trochę wysiłku, że nic się nie dzieje samo. Ponadto wspólne budowanie z klocków rozwija także umiejętności komunikacyjne. Bawiąc się razem, dzieci wymieniają się klockami, negocjują, komunikują swoje potrzeby, rozwijają zasób słownictwa. Przełamują nieśmiałość, uczą się bycia w relacji, nawiązują więzi z osobami, które z nimi budują.
Muzyka jest językiem uniwersalnym, przyjmującym różne formy i rozumianym przez wszystkich. Aktywne słuchanie muzyki wpływa na cierpliwość, pamięć, uwagę oraz ogólny rozwój psycho-fizyczny dziecka. Taniec pozwala rozwijać całe ciało, koordynację ruchową, świadomość bycia w przestrzeni, świadomość ciała. Podczas swobodnego tańca z chustą, Misie mogły cieszyć się, wspólnie bawić, dowolnie pląsać. A ponieważ dzieci lubią malować, miały również możliwość puszczenia wodzy wyobraźni podczas zajęć popołudniowych. Na podstawie muzyki do bajeczek o zimowej tematyce powstały prace, podczas których przedszkolaki swobodnie opowiadały o tym, co malują, przelewały na papier dynamikę utworów, wymieniały się pomysłami na mieszanie kolorów. Ich prace wzbogaciły wystawę prac plastycznych w szatni.
Luty zwykle jest mroźnym, srogim miesiącem, przypominającym nam o zimie. Dzieci poznały przysłowie, starały się je wyjaśnić. I chociaż obecna pogoda przypomina przedwiośnie, nie należy jeszcze szykować klapków. A jeśli buty, to trudności z nimi związane. Dzieci rozwijały na zajęciach umiejętność starannego wypełniania konturu kredką, przyjmowania prawidłowej postawy przy stoliku, umiejętność właściwego chwytu kredki i odpowiedniego nacisku na kartkę papieru. Następnie uczyły się przewlekania „sznurówek” przez dziurki dowolnym sposobem. Ćwiczenie małej motoryki wpływa na usprawnienie koordynacji wzrokowo – ruchowej, na rozwój cierpliwości, a w efekcie na zadowolenie z wyników pracy dziecka.
Bajki i baśnie uczą nas wielu pożytecznych rzeczy. Są nie tylko bazą do wzbogacania słownictwa dzieci, zachętą do stawiania pytań, ale również pozwalają odróżniać świat fikcyjny od rzeczywistego, rozwijają wyobraźnię, a także zawierają dobre rady i wskazówki, np. jak postępować, by być dobrym lub uniknąć złych skutków niewłaściwego zachowania. „Czerwony Kapturek” Charles’a Perrault jest najbardziej znaną baśnią. Dlatego dzieci chętnie jej słuchają lub oglądają. Potrafią wskazać główne postacie, jak również wyciągnąć wnioski z zachowania Kapturka. Rozumieją, że należy być ostrożnym wobec nieznajomych ludzi. Tym razem przygotowały kukiełki do małego teatrzyku, w który mogły się bawić, rozwijając mowę komunikatywną, czy budując więzi koleżeńskie.
Zajęcia popołudniowe przebiegły pod kątem aktywności plastycznej. Dzieci miały za zadanie częściowo w sposób indywidualny, ale również grupowy przedstawić w sposób graficzny wybraną przez siebie książkę-bajkę. Jednak zanim dzieci przystąpiły do pracy musiały zaplanować poszczególne etapy swoich działań. Najpierw wybrały bajkę, którą są w stanie narysować. Następnie zaplanowały, co i gdzie umieszczą na kartce. Ostatnim etapem było przystąpienie do działania. I tak oto nasze Sowy przygotowały plakaty do bajki o: Małej Syrence, Śnieżce, Królowej Śniegu ,Trzech Świnkach, Kocie w butach, Lampie Alladyna.
Gotowe prace prezentowane były na forum grupy. Tego typu działania uczą planowania pracy, współdziałania w grupie, oraz rozwijają myślenie twórcze.
„Kraczą głośno wrony, marzną nam ogony”- to słowa zimowej piosenki. Ilustrację do niej wykonała nasza grupa. W pierwszej kolejności na niebieskiej kartce dzieci nakleiły czarne trójkąty, które w odpowiedni sposób zgięły, tworząc ptaki. Następnie „metodą dziesięciu palców” stworzyły dzioby, oczy i zimowy krajobraz. Gotowe prace przyozdobiły naszą gazetkę. Zajęcia doskonaliły motorykę małą, stymulowały zmysł dotyku, oraz rozwijały wyobraźnię.
„Na górze jabłka, na dole wiśnie, niech nasza przyjaźń nigdy nie pryśnie!”
W dniu Świętego Walentego grupa sów umiliła sobie czas tworząc piękne walentynkowe lizaki. Wyklejanie serc z bibuły przebiegało bardzo dokładnie i pomysłowo. Każda sowa chciała mieć idealne serduszko dla siebie lub osoby, którą bardzo lubi. A przy okazji poćwiczyliśmy precyzję.
Dzień dinozaura to długo oczekiwany dzień dla naszych przedszkolaków. Dlatego od śniadania, aż po podwieczorek był wypełniony wielkimi gadami i zadaniami w tej tematyce. W sali Sów powstała makieta parku jurajskiego z wielkim wulkanem, do którego przybyło mnóstwo dinozaurów ulepionych z plasteliny przez dzieci. Kiedy wszyscy goście sprzed naszej ery byli już obecni, nastąpiła erupcja wulkanu. Na szczęście wszystkie dinozaury zdążyły uciec przed gorącą lawą.
https://bezpieczny.pl/przedszkole/07610
W sprawie wszelkich pytań czy wątpliwości odnośnie ubezpieczeń na portalu Bezpieczny.pl prosimy o kontakt z : Mariusz Bolik, Tel. 668 840 932, E-mail: mbolik@bezpieczny.pl, www.mariuszbolik.pl