"Nikt nie rodzi się po raz drugi przedszkolakiem.
To, czego nie zrobimy dla dzieci,
dla wychowania przedszkolnego,
nie zrobimy już nigdy ...
Stymulowanie rozwoju dziecka
jest łatwiejsze od liczenia późniejszych wad..."
doc. dr Maria Kielar
Okres przedszkolny to najważniejszy etap w wychowaniu dziecka, czas uczuciowego przebudzenia osobowości najmłodszych. To, czego dzieci nauczą się w przedszkolu, pozostaje na całe życie i stanowi fundament przyszłych pasji, działań i spojrzenia na własne „ja”.
Nie byłoby tego etapu bez zorganizowanego wychowania przedszkolnego. Dlatego czujemy dumę z faktu, ze w Goczałkowicach – Zdroju troszczymy się o najmłodszych w placówkach przedszkolnych już od 80-lat. To właśnie 8 stycznia 1937 roku Inspektor Szkolny w Pszczynie powierzył zorganizowanie przedszkola przy ośmioklasowej szkole, której kierownikiem był Franciszek Kopeć. Na pomieszczenie przedszkolne gmina przeznaczyła mieszkanie nauczycielskie w budynku starej szkoły, znajdującej się przy kościele parafialnym ( budynek mieszkalny istnieje do dzisiaj).
Dzisiejsze przedszkola w niczym nie przypominają wyglądu, wystroju oraz organizacji z tamtych lat. Ale pozostała tradycja kierowana wielkim sercem, troską i dążeniem do jak najwyższego poziomu edukacji dzieci.
Publiczne Przedszkole nr 1 i Publiczne Przedszkole nr 2 to placówki oświatowe, w których pracuje wykwalifikowana kadra, zapewniająca najlepszą opiekę wychowawczo-dydaktyczną. Działania ukierunkowane są także na wspieranie indywidualności każdego dziecka i szanowanie jego praw i godności. Ważne jest dla nas również bezpieczeństwo oraz dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne każdego przedszkolaka.
W naszej codziennej pracy wychowawczo - dydaktycznej stwarzamy warunki sprzyjające wzmożonej aktywności twórczej dzieci. Metody aktywne uwzględniają indywidualne zainteresowania dziecka, skłaniają je do badania, eksperymentowania, eksplorowania - czyli działania, które jest podstawową formą poznawania i tworzenia się uogólnionych wyobrażeń o rzeczywistości. Zdobyte tą drogą doświadczenia dają dziecku wiele radości. Jego wiedza jest obszerniejsza, bardziej trwała i produktywna. Poza tym, rozwijają również takie istotne cechy osobowości dziecka, jak: poczucie odpowiedzialności, umiejętność pracy w zespole, respektowanie praw i autonomii innych, pozytywny obraz siebie, a także poczucie bezpieczeństwa.
Do najważniejszych działań należą:
- Realizacja autorskich programów wychowania przedszkolnego tj. : „Bezpieczny Przedszkolak”, „Jestem Polakiem i Europejczykiem”, „Będę przedszkolakiem”, „Mali badacze, dociekliwi odkrywcy”, „ Wiem, Umiem, Potrafię”
- Wprowadzanie do pracy projektów edukacyjnych opracowanych przez nauczycieli : „Goczałkowice – moja mała ojczyzna” , „Mali odkrywcy – przez doświadczenia i eksperymenty poznajemy najbliższe środowisko, „Pokochać książkę”, „ Polska krajem moich marzeń”, „Klub zdrowego przedszkolaka” „Little Ant’s Adventures” – projekt edukacyjny z j. angielskiego , „Uczę się rysować”, „W świecie dinozaurów”, „Kosmos”, „W krainie wiecznych śniegów- życie pingwinów”, „ Moje miejsce na ziemi” „ Śladami goczałkowickich aniołów”, „ W tęczowej krainie”, „ Woda źródeł życia”
- Udział w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.
- Promocję wartości wychowania przedszkolnego poprzez prezentowanie
i upowszechnianie informacje o ofercie edukacyjnej oraz podejmowanych działaniach
i osiągnięciach.
- Udostępnianie bardzo szerokiego wachlarza materiałów informacyjnych: gazetka przedszkolna „Twój Przedszkolak”, referaty, broszury, gazetki ścienne, artykuły w gazecie gminnej i prasie ogólnopolskiej, strona internetowa przedszkola, wystawy prac dziecięcych, kroniki przedszkolne, dyplomy i certyfikaty.
- Organizowanie imprez środowiskowych ( Przegląd Piosenki, uroczystości w Kościele Parafialnym, imprezy dla placówek oświatowych w Sali Widowiskowej Urzędu Gminy, uroczystości dla najbliższych).
- Włączanie się w imprezy organizowane przez środowisko lokalne.
- Udział w licznych konkursach o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
- Udział dzieci w spartakiadach sportowych
- Aktywne uczestnictwo dzieci w działaniach kształtujących zdrowy tryb życia i
właściwe odżywianie się z wykorzystaniem bajek, wierszy, piosenek
11. Udział w ogólnopolskich projektach „ Akademia zdrowego przedszkolaka”, „ Mamo
,tato wolę wodę”, „ Wspomaganie przedszkoli w rozwoju kompetencji kluczowych”
12. Propagowanie zdrowego stylu życia oraz aktywności fizycznej wśród dzieci:
„Sprintem do maratonu” , Mini Euro – zawody sportowe na Orliku
Praca przedszkoli jest zauważana, doceniana i nagradzana na wielu płaszczyznach. Placówki uzyskały m.in.:
- Certyfikat „Przedszkole z pasją”
- Certyfikat „Przyjaciel natury”
- Certyfikaty za udział w akcji „Szlachetna Paczka”
- Certyfikat „Bezpieczne wakacje”
- Zaświadczenie za wprowadzanie zdrowego żywienia
- Certyfikaty za prowadzenie zajęć z j. angielskiego
- Certyfikat „akademia zdrowego uśmiechu”
- Certyfikat programu „Dodaj język polski do ulubionych”
- Certyfikat „Placówka przyjazna dziecku w kształtowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia”
- Certyfikat „Dbamy o język Polski – wspieramy rozwój prawidłowej mowy dzieci”
- Certyfikat „Akademii zdrowego przedszkolaka”
- Certyfikat Akademia przedszkolaka; szerzenie postaw prozdrowotnych wśród dzieci w tym prawidłowe żywienie i aktywność fizyczna
- Certyfikat Rozwój poznawczy dzieci
- Certyfikat Edukacja na wesoło gwarancją lepszego rozwoju dzieci
Przedszkola przygotowują dzieci do funkcjonowania w warunkach współczesnego świata: poznawanie zasad życia społecznego, uczenie szacunku do siebie i innych, przeciwdziałanie izolacji społecznej i nietolerancji, uczenie właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody, rozbudzanie poczucia patriotyzmu, nabywanie umiejętności potrzebnych do szkoły
Dla wszystkich nauczycieli i pracowników przedszkoli najważniejsze jest dziecko oraz to, aby było ono bezpieczne, szczęśliwe i kochane.