Zmiany w gospodarce odpadami - uchwalono wzór deklaracji
Od lipca 2013r. obowiązkiem Gminy jest zorganizowanie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie nieruchomości zamieszkałych. W związku z tym, w pierwszej połowie stycznia zostanie ogłoszony przetarg na wybór firmy, która będzie odbierać odpady. Stawki miesięczne oferowane przez wybranego wykonawcę będą podstawą do ustalenia wysokości opłat miesięcznych za gospodarowanie odpadami, ponoszonych przez mieszkańców. Wysokość tych opłat będzie określona przez Radę Gminy w formie uchwały.
Wprowadzenie nowego systemu wymaga podjęcia wielu uchwał o charakterze aktów prawa miejscowego, które przed uchwaleniem podlegają konsultacjom społecznym. Do końca grudnia 2012 roku uregulowano następujące sprawy:
- przyjęto Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Goczałkowice-Zdrój- uchwała Nr XXIV/146/2012 z dnia 23.10.2012r.
- dokonano wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – uchwała Nr XXIV/147/2012 z dnia 23.10.2012r. Opłata będzie ustalana na podstawie liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość. Wysokość opłaty będzie iloczynem liczby mieszkańców i stawki opłaty określonej w odrębnej uchwale.
- ustalono terminy, częstotliwość i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – uchwała Nr XXIV/148./2012 z dnia 23.10.2012r. Opłata będzie wnoszona przez właścicieli nieruchomości, bez wezwania, na podstawie deklaracji, kwartalnie, w następujących terminach: do 10 kwietnia, do 10 lipca, do 10 października oraz do 18 grudnia danego roku. Termin wniesienia pierwszej opłaty upłynie w dniu 10 października 2013 roku i obejmie należności za okres od 01 lipca do 30 września 2013r. .
- określono sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów – uchwała nr XXV/157/2012 z dnia 29.11.2012r.
- ustalono wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości – uchwała Nr XXVI/161/2012 z dnia 20.12.2012r.
Złożenie deklaracji jest obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych właściciele są zobowiązani dołączyć do deklaracji dokumenty potwierdzające zamieszkanie w innej gminie lub w innym kraju. Deklaracja zawiera takie rubryki jak: dane identyfikacyjne składającego, adres zamieszkania, adres nieruchomości, miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami na jednego mieszkańca, liczba osób zamieszkałych na danej nieruchomości, miesięczna kwota opłaty, kwartalna kwota opłaty. Termin złożenia pierwszej deklaracji upłynie z dniem 30 kwietnia 2013r. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, np. zmiany liczby mieszkańców, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. Deklaracja jest bardzo ważnym dokumentem ponieważ zawiera obliczenia dotyczące ponoszonych opłata ponadto stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Deklaracje będą przekazywane Mieszkańcom Goczałkowic-Zdroju po uchwaleniu stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 6 r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391), z pobranych opłat gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Maria Ożarowska