Po raz 13 odbyły się egzaminy gimnazjalne
23, 24 i 25 kwietnia były szczególnymi dniami wytężonej pracy dla uczniów klas III Gimnazjum i wszystkich uczących nauczycieli, odbyły się egzaminy gimnazjalne.
Egzamin gimnazjalny obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w trzecim i wcześniejszych etapach edukacyjnych. Egzamin ma formę pisemną. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać, toteż egzaminu nie można nie zdać.
Każdego ranka w godzinach między 5.00 a 7.30 Dyrektor szkoły odbierała paczkę z testami egzaminacyjnymi na poszczególne dni egzaminu.
Młodzież codziennie rozwiązywała zadania egzaminacyjne w dwóch częściach.
23 kwietnia z przedmiotów humanistycznych ( czas 60 min) oraz języka polskiego (czas 90 min). Część humanistyczna składa się z zadań z zakresu języka polskiego oraz zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Zadania z języka polskiego mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna. Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają formę zamkniętą.
24 kwietnia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (czas 60 min) oraz matematyki (czas 90min). Część matematyczno-przyrodnicza składa się z zadań z zakresu matematyki oraz zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Zadania z matematyki mają formę zamkniętą lub otwartą. Zadania z przedmiotów przyrodniczych mają formę zamkniętą.
25 kwietnia z języka obcego na poziomie podstawowym (czas 60 min) oraz na poziomie rozszerzonym (czas 60 min). W części dotyczącej języka obcego nowożytnego gimnazjalista dokonuje wyboru jednego z siedmiu języków nauczanych w polskich gimnazjach : angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego i włoskiego, z zastrzeżeniem, że gimnazjalista może wybrać tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego. W Gimnazjum w Goczałkowicach tylko j. angielski albo niemiecki. Ta część egzaminu ma dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.
Nauczyciele pracowali w zespołach nadzorujących przebieg egzaminów w każdej z sal, zgodnie z obowiązującymi procedurami, pełnili funkcje porządkowe, a wychowawcy wspierali swoich podopiecznych podczas przerw między poszczególnymi częściami każdego dnia.
Prace egzaminacyjne sprawdzają wykwalifikowani egzaminatorzy według jednolitych kryteriów. Po sprawdzeniu prac ustala się wyniki egzaminacyjne w następujących sześciu zakresach:
- język polski
- historia i wiedza o społeczeństwie
- matematyka
- przedmioty przyrodnicze
- język obcy nowożytny na poziomie podstawowym
- język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym.
Każdy zdający otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach swojego egzaminu. Dla każdego z powyższych zakresów będą podane dwie liczby: wynik procentowy oraz wynik centylowy.
- Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które zdający zdobył za zadania mierzące wiadomości i umiejętności z danego zakresu. Na przykład jeśli zdający za zadania matematyczne zdobył 23 punkty spośród 30 możliwych do zdobycia, to uzyska wynik procentowy równy 77;
- Wynik centylowy to odsetek liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający. Na przykład zdający, którego wynik centylowy w zakresie matematyki wynosi 85, dowie się, że 85% wszystkich gimnazjalistów uzyskało za zadania matematyczne wynik taki sam jak on lub niższy, a 15% gimnazjalistów uzyskało wynik wyższy.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
Egzaminy są dużym przeżyciem także dla rodziców trzecioklasistów, którzy podtrzymują na duchu swe pociechy. Rodzicom naszych uczniów dziękujemy za zaangażowanie i przygotowanie słodkiego poczęstunku, który umilił czas przerw i złagodził stresy.
B. Smolarek