Pod koniec marca br. Wójt Gminy Goczałkowice-Zdrój Gabriela Placha wystąpiła do Ministra Środowiska z prośbą o przeprowadzenie kontroli stosowania postanowień koncesji Nr 162/94 w realizowanym procesie wydobywczym.
W piśmie tym powołano się na postanowienia koncesji dotyczące zapobiegania szkodliwemu oddziaływaniu eksploatacji węgla kamiennego na środowisko, a w szczególności zobowiązania względem przedsiębiorcy górniczego do:
- wydobywania kopaliny z zachowaniem wymagań przewidzianych obowiązującymi przepisami oraz podejmowanymi na ich podstawie decyzjami, w tym dotyczącymi ochrony, kształtowania i wykorzystywania zasobów środowiska,
- ponoszenia kosztów prac związanych z rekultywacją, usuwaniem szkód górniczych, składowaniem odpadów, zapobieganiem szkodliwemu oddziaływaniu na środowisko i usuwaniem jej ewentualnych skutków,
- wydobywania kopalin w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska określonymi w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz nie naruszający określonego tym planem przeznaczenia terenów,
- stosowania systemów eksploatacji ograniczających powstawanie szkód górniczych,
- prowadzenia pomiarów ilości soli i związków radioaktywnych w odprowadzanych z kopalni wodach dołowych oraz udostępniania tych pomiarów zainteresowanym urzędom miast i gmin,
- corocznego informowania Urzędów Gmin o działaniach prowadzonych na rzecz ochrony środowiska.
Poniżej zamieszczono 2 pisma stanowiące odpowiedź na podnoszone zarzuty: