Centrum Nauki Kopernik "odkryte" przez naszych gimnazjalistów
10 kwietnia 2012r. młodzież z klas Id, IIb oraz IIc naszego gimnazjum uczestniczyła w wyjeździe dydaktycznym do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Celem działania centrum jest upowszechnianie krajowych i światowych osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności wyjaśnienie natury otaczających nas zjawisk i procesów przy pomocy naukowych narzędzi. CNK jest instytucją cieszącą się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego też bilety wstępu rezerwowaliśmy kilka miesięcy wcześniej. Zwiedzających było mnóstwo, co jednak nie utrudniało swobodnego zwiedzania wystaw interaktywnych. W centrum spędziliśmy 3 godziny, poza programem udało nam się również zobaczyć Stadion Narodowy.
CNK jest jedną z najnowocześniejszych europejskich instytucji ukazujących związek nauki z kulturą i codziennością. Gmach centrum wzniesiono nad Wisłą, nieopodal Warszawskiej Syreny i Zamku Królewskiego. Na jego fasadzie zobaczyć można wizję artystyczną zjawiska, które dało początek czasowi i przestrzeni – Wielkiego Wybuchu. Wizyta w Centrum Nauki Kopernik dała uczniom możliwość uświadomienia sobie faktu, iż poznawanie nauki odbywa się nie tylko w ławach szkolnych, na klasówkach i że tą drogą zdobywają zaledwie ułamek Wiedzy i Nauki. Resztę poznajemy przecież sami, jest to nasze własne poznawanie świata.
Celem naszej wyprawy było również, a może przede wszystkim, rozwijanie zainteresowań naszej młodzieży nauka i kulturą, CNK ukazuje bowiem ogromny obszar atrakcyjnych poszukiwań, eksploracji i doświadczeń i wyjaśnia, jak ludzka wiedza może być wykorzystana dla rozwoju społeczeństwa. Nasz wyjazd to również promocja idei kształcenia przez całe życie.
Zwiedziliśmy ekspozycję stałą wewnętrzną, która zajmuje powierzchnię ok. 5100 m2. Składa się na nią siedem galerii: Świat w Ruchu, Człowiek i Środowisko, Korzenie Cywilizacji, Strefa Światła, Globalna Wioska?, Nowe Technologie i Najmłodsi. W ekspozycji stałej znajduje się ponad 400 stanowisk ekspozycyjnych, z których skorzystaliśmy.
Stanowisko ekspozycyjne to miejsce, w którym mieliśmy możliwość obcowania z zagadnieniami naukowymi poprzez przeprowadzenie doświadczenia. Tak więc uruchamialiśmy, obserwowaliśmy działanie urządzenia, wchodziliśmy z nim w interakcję i w konsekwencji wzbogacaliśmy zakres swych doświadczeń, uzyskiwaliśmy wiedzę w sposób niewerbalny. Stanowiska ekspozycyjne inspirowały nas, pobudzały nasze zmysły, wywoływały skojarzenia, skłaniały nas do stawiania pytań i do szukania na nie odpowiedzi.
Stanowisko ekspozycyjne jest z założenia interaktywne, tj. wymagało od nas aktywności, wymagało wykonania pewnej czynności fizycznej, często połączonej z wysiłkiem intelektualnym.
Jestem przekonana, że pobyt w Centrum Nauki Kopernik rozbudził lub pogłębił w naszej młodzieży ciekawość i chęć poznawania świata, tym samym zrealizowaliśmy główny cel naszego wyjazdu. Mam nadzieję, że to właśnie w CNK zrodziły się w kimś marzenia i że ktoś z nas już zaczął lub zacznie swoją drogę do Gwiazd.
Serdecznie dziękuję w imieniu Dyrekcji Gimnazjum pani Alinie Rojczyk i panu Grzegorzowi Kopciowi za dofinansowanie i tym samym umożliwienie wyjazdu naszej młodzieży do Centrum Nauki Kopernik.
K. Michalik