Przedszkolne dożynki,
Wydawać się może, że edukacja regionalna stanowi dawno przebrzmiały akcent w praktyce wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Jednak w rzeczywistości przedszkolnej stanowi istotny element budujący aktywność poznawczą i wychowującą małe dziecko. Wprowadza je w świat wartości w ścisłym związku z kulturą domową, lokalną. Łączy edukację przyrodniczą z aktywnością człowieka w cyklu zmieniających się pór roku. Zaspokaja naturalną potrzebę ruchu, dostarczając radości z zabaw zaczerpniętych z kultury regionu. Budzi wrażliwość estetyczną na piękno otaczającego świata, angażując wszystkie zmysły. Stanowi bazę, pierwszy obszar poznania, z którego przedszkolak w toku dalszego życia wyrusza ku innym miejscom wyposażony w bagaż doświadczeń zakorzeniający go w środowisku, w którym wzrastał.
Edukacja regionalna realizuje wychowanie przez przeżywanie, będące dla wieku dziecięcego podstawową metoda dydaktyczną uczenia się.
Wykorzystanie emocjonalnego nastawienia wychowanka w procesie wychowawczo – dydaktycznym posiada istotne znaczenie dla realizacji celów edukacji regionalnej, którymi „powinny być kształtowanie poczucia przynależności społecznej i terytorialnej, jako podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku, a także wyjście w inne społeczności i kultury”.
19 września bieżącego roku zakończono dwutygodniowy cykl zajęć z ramach autorskiego projektu edukacyjnego „W kręgu tradycji i nowych zwyczajów”. Czas rozpoczęcia projektu oraz jego tematyka idealnie skorelowała się z obchodem Dożynek gminno – powiatowych w naszej miejscowości. Dzieci w tym czasie z ogromnym zapałem chłonęły wiedzę szeroko powiązaną z: pracą na roli, rodzajem zbóż oraz roślinnością, którą możemy spotkać na polu uprawnym, maszynami rolniczymi, tradycjami i obrzędami dożynkowymi, pracą pszczelarza ,rodzajami pszczół oraz funkcjami jakie pełnią w ulu, właściwościami miodu, mową gwarową, piosenkami i przyśpiewkami śląskimi związanymi z pracą na polu a także strojem regionalnym. W murach przedszkola oraz przed głównym wejściem powstały liczne ekspozycje i dekoracje dożynkowe, które nie tylko pełniły funkcję dekoracyjną ale przede wszystkim edukacyjną dla przedszkolaków. Słoma, kłosy zbóż, cep, wszelakie rodzaje ziaren zbóż ,tradycyjny strój ludowy, prawdziwy ul, miody, akcesoria pszczelarza oraz eksponaty pszczół, umożliwiały dzieciom w doskonały sposób przedstawić pracę oraz wytwory tejże pracy ,wszystkich osób powiązanych z rolnictwem, hodowlą czy uprawą. Przedszkolaki miały okazję posmakować, dotknąć (sensoryka), powąchać i zobaczyć rzeczy, które dla dorosłego człowieka z pozoru wydają się banalne, lecz dla młodego człowieka, który wkracza dopiero w życie wręcz pionierskie. Ostatnim dniem z cyklu dwutygodniowych zajęć w ramach projektu były Przedszkolne Dożynki, na które zaproszono panie z Koła Gospodyń Wiejskich. Uświetniły one nasze spotkanie w pięknych regionalnych strojach, śpiewając przyśpiewki i piosenki dożynkowe. Dzieci na tę okazję przygotowały program artystyczny, któremu przodowali Starości Przedszkolni. Przygotowaliśmy piękną dekorację, inscenizację pt. „Teatrzyk Dożynkowy”- wg Wandy Chotomskiej oraz tańce ze śpiewem, wysłuchaliśmy także śpiewu Pań z Koła Gospodyń Wiejskich oraz zapoznaliśmy się z tradycyjnym strojem ludowym naszej miejscowości. Na zakończenie podzielono chlebem dożynkowym jako symbolem szczęścia i gościnności. Z pełną odpowiedzialnością zdajemy sobie sprawę z tego jak ważna jest edukacja regionalna dzieci już w wieku przedszkolnym. Badania kultury ludowej głoszą pogląd, że zwyczaje i obrzędy doroczne i rodzinne na Śląsku, należą do jednych z najbarwniejszych. W skonstruowaniu projektu edukacyjnego chciałam podkreślić żywotność tradycji i zwyczajów, które związane są z porami roku, życiem rodzinnym oraz liturgią kościelną. Te właśnie okresy wyróżniające się od innych specyficznym, zgodnym z tradycją i ustalonym przez tradycję sposobem postępowania, dodają codzienności uroku, blasku a przede wszystkim sprzyjają ugruntowanie przynależności do danej wspólnoty oraz umacniają więź danej społeczności.
Nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 1
w Goczałkowicach-Zdroju
Karolina Siedlaczek