Trasa rowerowa wokół Jeziora
Stworzenie trasy rowerowej wokół Jeziora Goczałkowickiego nie jest tematem nowym. Pierwsze propozycje padały wiele lat temu; co jakiś czas były powtarzane, lecz zawsze było jakieś „ale”. Jak nie zakazy to inne bariery natury formalnej, organizacyjnej czy finansowej.
Rowerzyści z Goczałkowic i okolicznych miejscowości każdego roku przemierzali drogi, ścieżki i dróżki dookoła Jeziora. Przemierzali tę trasę samotnie albo w małych grupkach, rzadko w większej liczbie uczestników. Miejscami warunki były trudne, ale to nie odstraszało amatorów jazdy rowerem. I tak to było przez wiele lat.
Przez wiele lat tereny wokół zbiornika były zamknięte dla turystów. Milowym krokiem było udostępnienie korony zapory dla turystów w sierpniu 2006r. W krótkim czasie 3-kilometrowa korona zapory stała się ulubionym miejscem wypoczynku dla spacerowiczów, rowerzystów i rolkarzy. Kolejna ważna data – sobota 3 lipca 2010r. - na wodach Jeziora Goczałkowickiego pojawiły się żaglówki i odbyły się pierwsze od wielu lat regaty żeglarskie.
Teraz wraz z nową perspektywa finansową możliwy staje się następny krok. Od listopada pod okiem Starosty Pszczyńskiego powstaje projekt, którego finałem będzie budowa trasy rowerowej o długości ok. 42 km i szerokości 2,5 m - w zdecydowanej większości asfaltowej. W pracach nad projektem uczestniczą przedstawiciele trzech powiatów (pszczyńskiego, bielskiego i cieszyńskiego), pięciu gmin ( Goczałkowic-Zdroju, Pszczyny, Strumienia Chybia oraz Czechowic-Dziedzic), a także przedstawiciele GPW S.A., Nadleśnictwa Bielsko oraz Województwa Śląskiego. W projekt zaangażowani są również pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego Na dzień dzisiejszy rezultatem prac jest wstępny projekt przebiegu trasy oraz wielostronne porozumienie w sprawie współdziałania i przygotowania do realizacji przedsięwzięcia jakim jest utworzenie ścieżki rowerowo-edukacyjnej wokół Jeziora Goczałkowice-Zdrój. Porozumienie zawarto w dniu 14 marca br. Obowiązki Partnera Wiodącego przyjęło na siebie Starostwo Powiatowe w Pszczynie.
W toku roboczych spotkań przyjęto, iż do końca tego roku powstanie dokumentacja niezbędna do budowy trasy. Będą również prowadzone uzgodnienia z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Zakłada się, że trasa ścieżki będzie przebiegać możliwie jak najbliżej zbiornika, głównie wałami, koroną, dawną tzw. drogą technologiczną, częściowo też przez las. Wstępny kosztorys zakłada, że na realizację przedsięwzięcia trzeba zabezpieczyć ok. 10 mln zł. Samorządy będą zabiegać o środki unijne z programu wspierającego projekty na polsko-czeskim pograniczu tj. z Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska. Partnerem po stronie czeskiej prawdopodobnie będą samorządy Havirova i Karviny, które chcą utworzyć podobną ścieżkę wokół oddalonego o ok. 70 km Jeziora Terlicko. Jeżeli uda się pozyskać środki i załatwić wszystkie sprawy formalne to w przyszłym roku mogłyby ruszyć prace budowlane.
Maria Ożarowska