Projekt nr 2015-1-PL01-KA101-015153 „Zarządzanie projektami międzynarodowymi, współpraca i wymiana międzynarodowa i międzykulturowa”
OPIS PROJEKTU:
Dwuletni projekt pt: „Zarządzanie projektami międzynarodowymi, współpraca i wymiana międzynarodowa i międzykulturowa”, finansowany z funduszy Unii Europejskiej trwał od 01.06.2015 do 31.05.2017 i zakładał udział czterech nauczycielek języka angielskiego w warsztatach dotyczących współpracy międzynarodowej oraz w warsztatach metodyczno-językowych. Celem projektu było zdobycie wiedzy i doświadczenia w zakresie planowania i organizowania projektów międzynarodowych oraz podniesienie kompetencji językowych i metodycznych nauczycielek. Zakładanym efektem miało być podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania, uatrakcyjnienie procesu nauczania, pokonanie różnic i barier kulturowych, podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.
MOBILNOSCI:
W ramach programu ERASMUS+ akcja KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” nauczycielki języka angielskiego z Gimnazjum w Goczałkowicach - Zdroju Agnieszka Jeruzel, Daniela Koczy, Joanna Kużdżał oraz Renata Matuszczak-Machała wzięły udział w mobilnościach zagranicznych. Wyjazd na szkolenia był możliwy dzięki akceptacji wniosku o dofinansowanie dwuletniego projektu pt: „Zarządzanie projektami międzynarodowymi, współpraca i wymiana międzynarodowa i międzykulturowa”, z którym szkoła wystąpiła do Narodowej Agencji w marcu 2015 roku. Pierwsze szkolenie to warsztaty pt: „Zrządzanie projektami wymiany międzykulturowej w Europie” w Porto w Portugalii w sierpniu 2015. W roku 2016 nauczycielki wzięły udział w dwóch różnych szkoleniach metodyczno-językowych w Wielkiej Brytanii.
Podstawowym celem szkolenia w Porto w Portugalii było zdobycie informacji na temat samego programu Erasmus+ i programów pokrewnych finansowanych przez UE oraz etapów tworzenia, realizowania i finansowania projektów europejskich. W czasie pobytu uczestnicy mieli możliwość prowadzenia rozmów dotyczących ewentualnej współpracy i diagnozowania wspólnych potrzeb i celów.
W trakcie drugiej mobilności realizowanej w ramach programu Erasmus+ nauczycielki Joanna Kużdżał i Daniela Koczy uczestniczyły w szkoleniu metodycznym pt. ”Wykorzystanie technologii w nauczaniu języka angielskiego” w Cardiff w Wielkiej Brytanii. Nadrzędnym celem szkolenia było podniesienie kompetencji w zakresie używania nowoczesnych technologii w procesie nauczania języka angielskiego oraz swobodne korzystanie z narzędzi TIK w pracy dydaktycznej, udoskonalenie warsztatu pracy nauczycieli, uatrakcyjnienie procesu nauczania oraz wyjście naprzeciw potrzebom współczesnego pokolenia uczniów.
Celem kolejnego szkolenia metodycznego pt: "Creative Activities & Motivating Materials for the Secondary Classroom" w Dunfermline w Szkocji w sierpniu 2016 w którym wzięły udział nauczycielki Renata Matuszczak-Machała oraz Agnieszka Jeruzel było rozwijanie i wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie warsztatu pracy i stosowania innowacyjnych metod i technik nauczania języka obcego oraz zdobycie materiałów motywujących i inspirujących uczniów do nauki języka obcego.
W obu szkoleniach metodycznych nauczycielki miały możliwość doskonalenia własnych kompetencji językowych, wymiany doświadczeń z nauczycielami ze szkół ponadpodstawowych z różnych krajów europejskich a także obserwowania zajęć w szkołach brytyjskich.
REZULTATY PROJEKTU I ICH UPOWSZECHNIANIE
Głównym rezultatem projektu było zdobycie wiedzy i doświadczenia przez nauczycielki języka angielskiego. Kompetencje uzyskane w trakcie szkoleń zagranicznych zaowocowały licznymi działaniami odbywającymi się w Gimnazjum w Goczałkowicach-Zdroju w trakcie dwóch lat trwania projektu.
Na stronie gimnazjum stworzono zakładkę informującą rodziców oraz uczniów o działaniach przeprowadzanych w ramach projektu. Po każdym szkoleniu pojawiało się tam sprawozdanie z jego rezultatów. Zainteresowani rodzice oraz uczniowie gimnazjum mogli i mogą dowiedzieć się wielu ciekawych informacji na temat kultury poszczególnych krajów mobilności – Portugalii, Szkocji oraz Walii - z prezentacji umieszczonych w zakładce Erasmus+. Artykuły na temat mobilności można było również przeczytać na stronie internetowej gminy Goczałkowice-Zdrój oraz w prasie lokalnej.
Efektem tygodniowej pracy w Portugalii było opracowanie i stworzenie wraz z grupą innych uczestników z Niemiec, Belgii i Szwecji głównych założeń projektu roboczego pod nazwą „Szanse kariery zawodowej młodzieży na rynku europejskim“. Projekt zwracał uwagę uczniów na tożsamość młodego Europejczyka i pokazywał potencjalne możliwości zatrudnienia w Unii Europejskiej w kontekście szkoły średniej. Partnerami roboczego projektu mieli być Niemcy, Polska, Belgia oraz Szwecja. Do współpracy w projekcie planowano zaprosić lokalne urzędy pracy i instytucje związane z zatrudnieniem w celu podzielenia się praktyczną wiedzą z tego zakresu. Wypracowane w Porto działania planowano następnie poszerzyć, dopracować i przedstawić jako propozycję projektu do konkursu projektów w kolejnym roku. Jednak pomysł projektu, mimo, iż bardzo interesujący i godny realizacji okazał się tematycznie zbyt wymagający i nieadekwatny dla grupy wiekowej reprezentowanej przez uczniów naszego gimnazjum i dlatego też kontynuacja prac nad projektem została wstrzymana.
Dzielono się wiedzą z nauczycielami Gimnazjum w Goczałkowicach-Zdroju oraz nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 1 w Goczałkowicach-Zdroju. Po każdym szkoleniu przedstawiano sprawozdania z wyjazdu na ręce dyrektora gimnazjum, na posiedzeniach Rady Pedagogicznej gimnazjum przedstawiano rezultaty szkoleń w formie prezentacji i wykładu na temat szkolenia oraz kraju, w którym miało ono miejsce. Po szkoleniu metodyczno-językowym odbyło się spotkanie z nauczycielkami języka angielskiego Szkoły Podstawowej nr 1 w celu przekazania najciekawszych propozycji metodycznych w oparciu o materiały z warsztatów unijnych realizowanych w Wielkiej Brytanii. W ramach pracy zespołu języków obcych odbywały się również spotkania nauczycielek języka angielskiego w celu wymiany doświadczeń po warsztatach metodycznych. Powstała baza materiałów do wykorzystania na lekcjach oraz baza scenariuszy opracowanych na podstawie szkoleń metodycznych, które są wykorzystywane na lekcjach języka angielskiego. Zdobyte doświadczenia z zakresu metodyki nauczania języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej są cały czas wprowadzane i realizowane na zajęciach języka angielskiego w gimnazjum.
W oparciu o szkolenie metodyczne w Szkocji powstała również innowacja pedagogiczna pt: „English Escape Room” – Angielski Pokój Zagadek zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną Gimnazjum w Goczałkowicach-Zdroju w maju 2017. Innowacja ta to innowacja polegająca na prowadzeniu zajęć z języka angielskiego w formie zajęć typu „escape room“ w bibliotece szkolnej. „Escape room” (pokój zagadek) to gra w której uczestnicy są zamknięci w określonym pomieszczeniu a ich zadaniem jest wydostać się z niego w ograniczonym czasie rozwiązując szereg różnorodnych zagadek. Gra wymaga dużego zaangażowania wszystkich uczestników i jest doskonałym narzędziem do budowania i wykorzystania pracy zespołowej. Dzięki wprowadzeniu zajęć typu „escape room” uczniowie mają szansę zastosować posiadaną wiedzę z języka angielskiego oraz innych dziedzin w sytuacji praktycznej a także współpracować w grupie. Zajęcia rozpoczęły się w czerwcu 2017 roku i będą prowadzone przez kolejny rok szkolny.
Uczniowie gimnazjum oraz ich rodzice mieli okazję obejrzeć wystawę ukazującą najciekawsze aspekty mobilności, ciekawostki Portugalii, Szkocji i Walii, która odbyła się podczas listopadowych wywiadówek.
Zorganizowano dwie imprezy kulturowe w gimnazjum nawiązujące tematycznie do krajów szkoleń. Pierwsza z nich to „Dzień Szkocko-Walijski”, do organizacji którego zaangażowano wszystkich uczniów gimnazjum, nauczycieli oraz samorząd uczniowski. Organizacja tego wydarzenia była okazją do propagowania kultury Szkocji i Walii oraz obszarem rozwijania kompetencji kluczowych wśród uczniów gimnazjum. Szkocko-walijskie śniadanie, konkurs wiedzy o Szkocji i Walii, szkockie i walijskie konkurencje sportowe, przygotowanie prezentacji na tematy szkocko-walijskie, pokaz mody szkockiej oraz tańca szkockiego to obszary w których uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swoich możliwości. Czas poprzedzający imprezę wykorzystano na intensywną pracę i przygotowanie do poszczególnych konkurencji. Szczególnie przydatne i cenne okazały się zajęcia z techniki w klasach trzecich, w trakcie których pod okiem nauczyciela techniki wykonywano ręcznie tradycyjne stroje szkockie. Efekty przedsięwzięcia zostały następnie podsumowane i opublikowane na portalu Pszczyńskiego Powiatowego Centrum Informacji Pedagogicznej (http://pcip.weebly.com/efekty-wspomagania) a także na pszczyńskiej stronie internetowej www.pless.pl
Drugim wydarzeniem zorganizowanym we współpracy z nauczycielami przedmiotów artystycznych i upowszechniającym program Erasmus + były działania pt: „Destination: Portugal“, które miały na celu przybliżenie uczniom ciekawostek kulturowych dotyczących Portugalii. To przedsięwzięcie językowo-artystyczne, w które zaangażowani byli wszyscy uczniowie gimnazjum a także nauczyciele, którzy tworzyli płytki nawiązujące do tradycyjnych portugalskich płytek azulejos. Wykonane na zajęciach artystycznych obrazki wykorzystano do promocji szkoły i sprzedawano podczas obchodów Dni Goczałkowic.
W trakcie trwania projektu zorganizowano dwa konkursy propagujące kulturę Szkocji i Walii – „50 Questions About Scotland” oraz „A few Questions About Wales”. Konkursy te były nie tylko okazją do zdobycia wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego, ale zachęcały również uczniów do wytrwałości i systematyczności, ponieważ uczniowie przez pół roku co tydzień zmagali się z nowymi pytaniami dotyczącymi danego kraju.
Innym przedsięwzięciem promującym kulturę krajów anglojęzycznych był wieczór filmowy dla uczniów klas trzecich gimnazjum. Uczniowie mieli okazję do obejrzenia filmu o szkockim bohaterze narodowym oraz o walce Szkotów o niepodległość, do dyskusji i wymiany poglądów na ten trudny temat.
WPŁYW I EWALUACJA
Wpływ szkoleń zagranicznych na uczestników to przede wszystkim podniesienie kompetencji w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego, podniesienie kompetencji językowych i zwiększenie motywacji do uczenia się przez całe życie. To także większa wrażliwość na różnorodność społeczną, językową i kulturową oraz pokonanie uprzedzeń kulturowych i barier językowych, nabycie umiejętności efektywnej współpracy w grupie oraz rozwój osobisty. Wszystkie mobilności realizowane przez nauczycielki gimnazjum były okazją do zdobycia doświadczenia i kompetencji, które są i będą wykorzystywane w trakcie kolejnych lat pracy gimnazjum. Baza dydaktyczna stworzona przez projekt jest wykorzystywana w codziennej pracy w trakcie zajęć języka angielskiego. Działania projektowe maja znaczący wpływ na społeczność uczniowską gimnazjum. Jest to zwiększenie świadomości kulturowej, poszerzenie horyzontów młodzieży oraz otwarcie na inne kultury. Wzrost wiedzy przedmiotowej i zainteresowania krajami anglojęzycznymi to kolejny ważny aspekt upowszechniania rezultatów projektu. Podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania i uatrakcyjnienie procesu nauczania jest znaczącym efektem działań projektowych w naszej instytucji. Jest to również podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.
Koordynator projektu
Renata Matuszczak-Machała