Od dnia 3 listopada 2022 r. została znowelizowana ustawa o dodatku węglowym.
W ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 i 1967) wprowadza się m.in. następujące zmiany:
- W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach; wójt, burmistrz albo prezydent miasta przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustalił zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania.
- Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego sporządza się notatkę służbową. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje wpisu źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, jeżeli źródło nie było wcześniej zgłoszone do tej ewidencji, bez konieczności składania odpowiedniej deklaracji.
W takim przypadku jeden dodatek węglowy przysługuje wszystkim gospodarstwom domowym zamieszkujących w tym lokalu.
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami wójt będzie mógł przyznać dodatek węglowy z urzędu. „W przypadku posiadania informacji wskazujących, że osoba, która nie złożyła wniosku o wypłatę dodatku węglowego, spełnia warunki jego przyznania wynikające z ustawy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy w celu ustalenia prawa do tego dodatku” – stanowi ustawa.
W związku ze zmianą ustawy o dodatku węglowym Ośrodek Pomocy Społecznej w Goczałkowicach-Zdroju informuje, iż postępowanie administracyjne wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia bądź wniosków, gdzie została wydana decyzja odmowna zostało zakończone.
Dlatego, aby ubiegać się ponownie o dodatek węglowy należy złożyć kolejny wniosek do 30 listopada 2022 r.
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się ze względu na miejsce zamieszkania w Ośrodku Pomocy Społecznej w Goczałkowicach-Zdroju przy ul. Uzdrowiskowej 61 (informacje pod numerem telefonu 32 212 70 55 wew. 12) na piśmie (można także wypełniony wniosek wrzucić do skrzynki podawczej znajdującej się przy Ośrodku Pomocy Społecznej) lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
źródło: Ośrodek Pomocy Społecznej w Goczałkowicach-Zdroju