Włodarze powiatu i gmin naszego powiatu nie zgadzają się na jednoczesne zamykanie kilku przejazdów kolejowych w czasie inwestycji kolejowej, która ma być realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na odcinku Tychy - Goczałkowice-Zdrój.
18 października odbył się Konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego. Samorządowcy dyskutowali m.in. na temat inwestycji kolejowej PKP PLK. Przypomnijmy, w ramach tego dużego zadania zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest również wymiana ok. 56 km sieci trakcyjnej i 48 km torów, co pozwoli podnieść prędkość pociągów towarowych do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h. Ponadto przebudowanych zostanie 17 obiektów inżynieryjnych oraz 7 przejazdów kolejowo-drogowych. Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2027 r.
Największe kontrowersje budzą utrudnienia, które mają zostać wprowadzone na czas trwania inwestycji. - Moje stanowisko w tej sprawie jest niezmienne - nie ma zgody na jednoczesne zamknięcie dwóch przejazdów przez tory w Goczałkowicach-Zdroju, bez wybudowania nowego, tymczasowego przejazdu w gminie, na czas prowadzonych prac - mówi Gabriela Placha, wójt gminy Goczałkowice-Zdrój. - W ostatnim czasie odbyłam szereg spotkań z przedstawicielami inwestora oraz wykonawcy, których celem było wprowadzenie rozwiązań ograniczających utrudnienia, które nas czekają. Mam nadzieję, że wkrótce będę mogła poinformować o ich efektach - dodaje.
Jak podkreśla wójt, tak duża inwestycja niestety zawsze wiąże się ze sporymi zmianami w organizacji ruchu. - Inwestor i wykonawca muszą jednak zapewnić swobodny ruch samochodowy, rowerowy oraz pieszy, a także pozwolić na funkcjonowanie komunikacji publicznej. Trzeba także zachować możliwość przejazdu dla służb ratunkowych, dla osób z niepełnosprawnościami, dla rolników, którzy muszą dojechać do swoich pól, a także zapewnić dojazd do firm/przedsiębiorstw prowadzonych na tym terenie - podkreśla Gabriela Placha.
Podczas Konwentu Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego samorządowcy przyjęli wspólne stanowisko w sprawie planowanej organizacji ruchu w czasie przebudowy magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy-Goczałkowice-Zdrój. Publikujemy je poniżej.
Podpisy pod dokumentem złożyli: starosta pszczyńska Barbara Bandoła, wójt Goczałkowic-Zdroju Gabriela Placha, burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol, wójt Kobióra Eugeniusz Lubański, wójt Gminy Miedźna Jan Słoninka, wójt Gminy Pawłowice Franciszek Dziendziel oraz wójt Gminy Suszec Marian Pawlas.
Stanowisko zostanie przesłane do inwestora, czyli spółki PKP PLK, Ministra Infrastruktury, wykonawcy inwestycji oraz parlamentarzystów z naszego regionu.
Stanowisko Konwentu Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego w sprawie planowanej organizacji ruchu w czasie przebudowy magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy-Goczałkowice-Zdrój
Konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego wyraża głębokie zaniepokojenie planowaną organizacją ruchu na czas inwestycji kolejowej, która ma być realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na odcinku Tychy - Goczałkowice-Zdrój.
Z przedstawionych wstępnych informacji wynika, że dojdzie do jednoczesnego czasowego zamknięcia kilku przejazdów kolejowych w gminach naszego powiatu oraz likwidacji przejazdu w ciągu ul. Hallera w Pszczynie. W efekcie mieszkańców powiatu pszczyńskiego czekać będzie duży chaos komunikacyjny oraz ogromne utrudnienia w ruchu samochodowym i pieszo-rowerowym.
Apelujemy, aby na czas prowadzonych prac przyjąć takie rozwiązania, które umożliwią mieszkańcom komunikację. Specyfika naszego powiatu jest taka, że duże problemy komunikacyjne i ciągłe korki powodowane są przede wszystkim bliskim położeniem linii kolejowej oraz Drogi Krajowej nr 1. Kierowcy zmuszeni są czekać przed przejazdami kolejowymi, by za chwilę zatrzymać się na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i odwrotnie. Zaznaczamy, że DK1 przejeżdża każdego dnia ok. 50 tys. pojazdów.
Przypominamy, że samorządy nie wyrażały zgody na likwidację przejazdu w ciągu ul. Hallera w Pszczynie. Przedstawiciele PKP PLK zapewniali, że nie dojdzie do zamknięcia ww. przejazdu, zanim nie zostanie wybudowany wiadukt pod torami w ciągu ul. Dworcowej i Męczenników Ośw.
Rozumiemy i popieramy konieczność przebudowy linii kolejowej, jednak tylko w taki sposób, że inwestycja nie spowoduje komunikacyjnego paraliżu na terenie naszych miejscowości. Nie zgadzamy się na jednoczesne zamykanie kilku przejazdów kolejowych. Wnosimy o urządzenie przejazdów tymczasowych w ciągach dróg gminnych i powiatowych w trakcie trwania inwestycji.
Wnioskujemy, aby wykonawca uwzględnił w projektach czasowej organizacji ruchu zamknięcia sąsiadujących ze sobą przejazdów w Piasku na ul. Leśnej i ul. Dworcowej oraz na ul. Powstańców Śląskich i ul. Słonecznej naprzemiennie, tak aby zmniejszyć uciążliwość dla mieszkańców.
Wnioskujemy, aby w projektach czasowej organizacji ruchu ograniczyć do minimum czas zamknięcia poszczególnych przejazdów. W przedłożonych projektach planowane okresy wprowadzenia czasowej organizacji ruchu są dłuższe niż przedstawiane podczas spotkań z przedstawicielami inwestora i wykonawcy. Bezwzględnie należy zapewnić przejścia dla pieszych na zamykanych przejazdach.
Należy wprowadzić takie rozwiązania, które zminimalizują utrudnienia w ruchu i zapewnią mieszkańcom powiatu swobodny ruch samochodowy, rowerowy oraz pieszy, a także pozwolą na funkcjonowanie komunikacji publicznej. Trzeba zachować możliwość przejazdu dla służb ratunkowych, dla osób z niepełnosprawnościami, dla rolników, którzy muszą dojechać do swoich pól, a także zapewnić dojazd do firm/przedsiębiorstw prowadzonych na tym terenie.
Oczekujemy, że harmonogram prowadzenia robót oraz organizacja ruchu na czas prowadzenia inwestycji będą realizowane w porozumieniu z samorządami, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej.