Budimex przedstawił harmonogram zamykania przejazdów kolejowych na terenie gminy. Władze Goczałkowic-Zdroju dążą do wprowadzenia rozwiązań zmniejszających uciążliwości.
Ruszyła przebudowa magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy – Goczałkowice. Zadanie o wartości ponad 960 mln zł realizuje firma Budimex. Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak już wcześniej informowaliśmy, inwestycja będzie wiązała się z utrudnieniami w komunikacji na całym odcinku, także w naszej gminie. Budimex przedstawił harmonogram prac na terenie gminy Goczałkowice-Zdrój.
Co się stanie 28 listopada 2023 r.?
- Zamknięty zostanie przejazd drogowo-kolejowy (tunel pod torami) w ciągu ul. Głównej, na okres ok. 15-18 miesięcy, tj. na czas budowy nowego obiektu inżynieryjnego – przejazdu bezkolizyjnego pod torami, który zostanie poprowadzony w innym niż obecnie śladzie
- Na czas ww. robót zamknięty zostanie odcinek ul. Kolejowej – łącznik pomiędzy ul. Główną a Szkolną, jednak wykonawca zapewnił, że będzie możliwy tam ruch pieszy.
- Na ok. 15-18 miesięcy zamknięte zostanie przejście przez tory w ciągu ulic Dworcowej i Górnej, w związku z budową nowego przejścia pod torami w tym miejscu.
Co się stanie 15 czerwca 2024 r.?
- Zamknięty zostanie przejazd kolejowy w ciągu ul. Szkolnej, na ok. 4 miesiące. Na czas trwania prac wydzielone będzie tam tymczasowe przejście dla pieszych.
Wykonawca zadeklarował, że w związku z budową dróg technologicznych, w pierwszej kolejności wybudowana zostanie droga technologiczna stanowiąca połączenie ul. Poprzecznej z ul. Parkową. Będzie ona także dostępna dla mieszkańców, jednak należy pamiętać, że poruszać się nią będą maszyny i sprzęt budowlany.
Powstanie nowy, tymczasowy przejazd przez tory w gminie
Zgodnie z ustaleniami wykonawcy z Wójtem Gminy Goczałkowice-Zdrój, na czas zamknięcia ul. Szkolnej zostanie wykonany tymczasowy przejazd przez tory dla pojazdów, w rejonie ulic Parkowej i PCK. Dla władz Gminy Goczałkowice-Zdrój był to warunek konieczny, w związku z tym iż na ok. 4 miesiące zamknięte będą oba przejazdy przez tory w gminie. Wykonawca poinformował, że trwa opracowanie koncepcji budowy takiego przejazdu.
Ma on być zlokalizowany w pobliżu zbiorników wodnych, gdzie często występuje gęsta mgła. W związku z koniecznością poprawy bezpieczeństwa wójt Gabriela Placha zawnioskowała o zaprojektowanie przejazdu przez tory wyposażonego w sygnalizację świetlną, która nadaje sygnał czerwony w razie zbliżania się i przejeżdżania pociągu.
Przejazd przez tory w rejonie ulic Parkowej i PCK będzie generował większy ruch na drodze powiatowej - ul. Uzdrowiskowej, która będzie drogą dojazdową do jedynego na ok. 4 miesiące przejazdu przez tory na terenie gminy Goczałkowice-Zdrój. Obecnie po jednej stronie parkują tam samochody, co już teraz znacznie utrudnia ruch. W związku z koniecznością udrożnienia ruchu w tym miejscu, wójt Gabriela Placha złożyła wniosek do Starosty Pszczyńskiego i Powiatowego Zarządu Dróg w Pszczynie, zarządcy drogi, o wprowadzenie obustronnego zakazu zatrzymywania się na odcinku od Ronda Pod Bocianem do skrzyżowania z ul. Krzyżanowskiego. Takie rozwiązanie umożliwi bezpieczne wymijanie się dwóch pojazdów, a także swobodny ruch pojazdów uprzywilejowanych. Co istotne, w rejonie uzdrowiska gmina udostępnia kierowcom cztery bezpłatne parkingi.
Prośba o zmianę harmonogramu prac
W związku z inwestycją kolejową wójt Gabriela Placha odbywa szereg spotkań z wykonawcą i inwestorem, zarówno w Starostwie Powiatowym w Pszczynie, jak i w Urzędzie Gminy Goczałkowice-Zdrój oraz w terenie. Celem tych spotkań jest wypracowanie takich rozwiązań, które doprowadzą do zmniejszenia uciążliwości, które wszystkich nas czekają w związku z rozpoczynającymi się robotami.
Jednym z problemów, który wyniknął w trakcie tych spotkań jest zapewnienie dojazdu dla rolników do ich pól, zwłaszcza w trakcie żniw. Przedstawiony przez Budimex harmonogram zamykania przejazdów kolejowych na terenie Gminy Goczałkowice-Zdrój sprawia, że rolnicy nie będą mieli możliwości przejazdu przez tory maszynami rolniczymi w okresie najbardziej intensywnych prac (od czerwca 2024 r. do października 2024 r.). Planowany tymczasowy przejazd w rejonie ul. PCK i Parkowej – zgodnie z informacjami wykonawcy – nie będzie dostosowany do ruchu dużych maszyn rolniczych. Wytyczenie objazdu dla nich ul. Bielską w Pszczynie spowoduje, że ulica zakorkowana już obecnie, przed rozpoczęciem inwestycji kolejowej, będzie zupełnie nieprzejezdna po zamknięciu okolicznych przejazdów.
Wójt Gabriela Placha zorganizowała spotkanie rolników z przedstawicielem wykonawcy. W jego efekcie zwróciła się z wnioskiem o zmianę harmonogramu prac, polegającą na uwzględnieniu zamknięcia przejazdu w ciągu ul. Szkolnej w Goczałkowicach-Zdroju w I etapie (tj. od 28 listopada br.), w okresie najmniej intensywnych prac rolniczych, a następnie udostępnienie go dla ruchu najpóźniej do maja 2024 roku. Dopiero po zakończeniu robót na przejeździe w ciągu ul. Szkolnej i ponownym otwarciu go dla ruchu, zaproponowała w II etapie zamknięcie przejazdu w ciągu ul. Głównej i rozpoczęcie robót w tym miejscu. Na takie rozwiązanie zgodzili się obecni na spotkaniu rolnicy. Czekamy na odpowiedź wykonawcy.
Trzeba tak wcześnie zamykać stary tunel?
Podczas rozmów z wykonawcą zwrócono uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Chodzi o tunel pod torami w ciągu ul. Głównej. Dużym ułatwieniem dla mieszkańców byłoby pozostawienie go dla ruchu na czas budowy nowego tunelu, który powstanie w innym miejscu (bliżej ul. Szkolnej). Wykonawca poinformował jednak, że nie jest możliwe utrzymanie ruchu w tym tunelu na czas budowy nowego ze względów technologicznych. Nowy tunel powstanie bowiem w bliskiej odległości i konieczne jest wykonanie wzmocnień.