29 stycznia wójt Gabriela Placha oraz sekretarz Maria Ożarowska wzięły udział w posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego ds. Energii, Klimatu i Środowiska działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W trakcie posiedzenia zaprezentowane zostały uwagi wniesione przez Gminę do proponowanej nowelizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1383), druk UD167.
Projektowana nowelizacja ustawy, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, ma umożliwić spółkom węglowym objętym tzw. Nowym Systemem Wsparcia przeprowadzenie procesu stopniowej likwidacji zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny inny niż koksujący oraz wypłatę świadczeń socjalnych pracownikom likwidowanych zakładów górniczych.
Zaproponowane zmiany, według założeń projektodawców tj. Ministerstwa Przemysłu umożliwią uruchomienie środków na finansowanie:
- zadań wykonywanych w trakcie likwidacji kopalń,
- świadczeń osłonowych - urlopów górniczych i urlopów dla pracowników zakładu przeróbki mechanicznej węgla,
- pokrycie bieżących strat produkcyjnych przedsiębiorstwa.
Niestety, proponowane zmiany całkowicie pomijają uwarunkowania i sytuację, w której znalazła się Gmina Goczałkowice-Zdrój oraz jej mieszkańcy.
W opinii Gminy proponowane zmiany nie przewidują możliwości transformacji spółek węglowych, a jedynie ich likwidację, nie uwzględniają faktu, że w sektorze górnictwa węgla kamiennego funkcjonują przedsiębiorstwa górnicze prowadzące działalność wydobywczą, stanowiące własność podmiotów prywatnych, bez udziałów Skarbu Państwa. Ponadto nie przewidują procesu transformacji spółek węglowych w trybie Prawa restrukturyzacyjnego, bowiem ani ustawa - Prawo geologiczne i górnicze, ani nowelizowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego nie zawierają stosownych przepisów, regulujących tą kwestię.
I co najważniejsze, nowelizowana ustawa nie reguluje kwestii naprawy szkód powstałych wskutek działalności wydobywczej w sytuacji trwającego postępowania sanacyjnego i w żaden sposób nie stanowi zabezpieczenia interesów osób poszkodowanych działalnością górniczą, o których mowa w Dziale VIII Prawa geologicznego i górniczego.
W uzasadnieniu uwag wnoszonych do projektu zmian w ustawie, Gmina nawiązała do doświadczeń związanych z toczącym się postępowaniem sanacyjnym i podkreśliła m.in. sytuację właścicieli nieruchomości/infrastruktury, których konstytucyjne prawo własności zostało ograniczone na mocy art. 144 ust. 1 i 2 Prawa geologicznego i górniczego.
Wskazała także na katastrofalne skutki związane z wstrzymaniem obowiązku naprawy szkód majątkowych wyrządzonych ruchem zakładu górniczego, będących następstwem toczącego się postępowania sanacyjnego oraz zagrożenie w postaci przyjęcia układu (rozłożenie odszkodowania na raty i redukcje roszczeń), co może doprowadzić do sytuacji, w której naprawienie szkód stanie się iluzoryczne.
Po przedstawieniu uwag Gminy, przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu zadeklarowali, że odniosą się do tych uwag na piśmie.
Maria Ożarowska
W załączniku publikujemy pismo wójt Gabrieli Plachy z uwagami do proponowanej nowelizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego