NOCNY MARATON FILMOWY
Gimnazjum w Goczałkowicach- Zdroju postanowiło zrobić coś, czego jeszcze w naszej szkole nie było. Dnia 13 maja 2011 odbył się NOCNY MARATON FILMOWY, zainicjowany przez Magdalenę Siutę, opiekuna Szkolnego Klubu Filmowego panią Agnieszkę Żupa oraz opiekuna Samorządu Uczniowskiego pana Łukasza Hanke.
W organizację imprezy zaangażował się Szkolny Klub Filmowy, Samorząd Uczniowski oraz dziewczyny klasy II C. Od godziny 18.00 chętni kinomani mieli okazję obejrzeć 4 filmy dokumentalne. Tego wieczoru bowiem klasa lekcyjna zamieniła się w salę kinową.
Wszystkie filmy były realizacją projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Patrz i zmieniaj”.
Pierwszy film „Droga czerwonej lodówki” przedstawiał pracę dzieci- tragarzy starających się poprzez ciężką fizyczną pracę zarobić pieniądze na własną edukację w Nepalu.
Następnie został wyświetlony film pt.: „Kryzys pod kontrolą”, przedstawiający walkę ze światową epidemią HIV/AIDS na przykładzie Zambii i Ukrainy.
Film „My kupujemy, kto płaci?” dotyczył fatalnych warunków pracy w przemyśle odzieżowym w Indiach. Jako ostatni został wyświetlony „Cambodia Trust”. Bohaterami filmu były cztery osoby w różny sposób poszkodowane przez wojenną przeszłość Kambodży: Saorim, która chorowała na polio, Samnang i Doe, okaleczeni przez miny, oraz urodzony bez jednej nogi Vandet – fan futbolu.
W przerwie pomiędzy filmami dziewczyny klasy II C przygotowały poczęstunek, który umilił wszystkim wspólnie spędzony czas oraz omawianie problematyki filmów. Młodzież dyskutowała i dzieliła się wrażeniami oraz spostrzeżeniami na temat obejrzanych filmów. Każdą projekcję poprzedzał krótki komentarz przedstawicieli Szkolnego Klubu Filmowego. Uczeń kl. I D Paul Wadas- uczestnik Szkolnego Klubu Filmowego przygotował dla swoich kolegów i koleżanek prezentację multimedialną na temat : „Sprawiedliwego Handlu”.
Uczestnicy pokazu otrzymali karty obserwacji, na których znajdowały się pytania dotyczące danego filmu. Po każdym filmie młodzież, wcześniej podzielona na grupy, udzielała odpowiedzi na poszczególne pytania. Dodatkowo uczestnicy otrzymali kartki z rysunkiem buta. Zadaniem uczniów było przyporządkowanie poszczególnych osób procesu produkcji do procentowej części przychodu ze sprzedaży butów. Zaprezentowane wyniki poszczególnych grup niewiele się różniły od poprawnej odpowiedzi.
W dalszej części uczniowie obliczyli, ile pieniędzy zarobią pracownicy oraz inne osoby przy produkcji jednej pary butów o wartości 200 zł. Właśnie to ćwiczenie uzmysłowiło młodzieży, jak bardzo wykorzystywani są pracownicy fabryk, co wywołało ogromne poruszenie wśród uczestników.
Kolejnym krokiem było odczytywanie na metkach nazwy producentów firm odzieżowych. Uczniowie zwracali szczególną uwagę, z jakiego kraju pochodzą ich ubrania i zapisywali je na tablicy. W to ćwiczenie zaangażowali się równie chętnie nauczyciele, którzy sprawowali opiekę podczas MARATONU FILMOWEGO. Powtarzającymi się krajami na metkach były: Chiny, Wietnam, Korea, Maroko oraz Indie.
Seansom filmowym towarzyszyła wspaniała atmosfera. Szkolny Klub Filmowy nie kończy swojej działalności, planowane są następne seanse.
Mamy nadzieję, że pomysł ten przyjmie się na kolejne lata szkolne i przyciągnie więcej młodzieży, chcącej w alternatywny sposób spędzić swój czas.
mgr Agnieszka Żupa
Oto wrażenia i opinie uczniów i nauczycieli:
„MARATON FILMOWY był dobrze zorganizowany i mi się podobał. Filmy były ciekawe i poruszały ważne tematy” Paul Wadas kl. I D.
„To był dobry pomysł. Filmy były ciekawe. Trzeba to powtórzyć” Sebastian Bajger kl. III B
„MARATON FILMOWY był bardzo dobrze poprowadzony i myślę, że Ci którzy tam byli, chcieliby z pewnością być na takim MARATONIE FILMOWYM jeszcze raz.” Jakub Migalski kl. III B
„MARATON FILMOWY był rewelacyjny, ponieważ nie były to filmy science- fiction, lecz filmy, które wnoszą coś w nasze życie i każdy po nich miał powód do przemyśleń oraz do refleksji. Proszę o więcej.” p. W. Korzeniowski
„MARATON FILMOWY był pierwszym tego typu wydarzeniem w szkole. Pozytywnym zaskoczeniem była dla mnie kategoria odtwarzanych filmów, ponieważ dokumenty okazały się rewelacyjnie dobrane do potrzeb młodych ludzi. Widzów nie pozostawiono z ich wrażeniami, ale umożliwiono im dyskusję i prezentację własnych refleksji. Projekt został bardzo dobrze przygotowany przez koordynatorkę Magdalenę Siutę, która zadbała o wzbogacenie omówienia o karty pracy i prezentację multimedialną. Projekt warty powtórzenia.” p. A. Kołacińska